Doprava v dnešním světě
doprava v dnešním světě
"Zajišťuje vztahy (spojení) mezi různými složkami společnosti a různými územími."
Doprava zprostředkovává kontakty a plní různé funkce - přeprava osob, zboží, služeb, informací, pravidelná, nepravidelná, soukromá, průmyslová aj.
Úroveň dopravy, její hlavní druhy a funkce můžete vidět v tabulce pod videem :-)
Mezi jednotlivými obory i firmami v dopravě existuje silná konkurence, která se výrazně promítá v její ceně. Cenu dopravy stanovují pevné náklady (výstavba cesty, pořízení dopravního prostředku aj.) a tzv. provozní náklady (spotřeba, úroveň služeb pro pasažéry či zboží, mzdy …).
Letecká doprava
Letecké doprava a její objem je neustále na vzestupu. Největší letiště se nachází v nejvýznamnějších ekonomických centrech jednotlivých regionů, či na spojnici důležitých tras.
Podle počtu odbavených osob jsou nejvytíženějšími letišti tyto: Atlanta, Peking, Dubai, Chicago, Tokio. Nejvytíženější letiště odbaví přes 70 mil. (vůbec nejvíce letiště v Atlantě – přes 100 miliónů) pasažérů za rok. Nejvytíženější evropské letiště Heathrow 74 mil., Praha téměř 18 mil cestujících za rok 2019.
Velká konkurence a nárůst nízkonákladových leteckých společností má za následek snižování ceny letenky a tím i zvýšení počtu cestujících.
Největší výrobci letadel jsou Francouzský (Evropský) Airbus a Americký (USA) Boeing.
Letecká doprava je silně vázána na ekonomickou vyspělost jednotlivých států, globální bezpečnostní situaci (viz omezení cestování během pandemie COVID-19) i přírodní katastrofy (viz rok 2010 a výbuch islandské sopky Eyjafjallajökull, která uzavřela na šest dnů téměř celý letecký prostor nad Evropou).
Trendem v letectví je ekologičtější, levnější a co možná nejbezpečnější cestování. Snahou je namísto velkých letadel obsluhovat jednotlivé destinace "menšími" stroji, které jsou však schopny zvládnout i velké vzdálenosti (viz např. ukončení výroby A380 k roku 2021) efektivněji, levněji a s menší ekologickou zátěží.
V oblasti leteckého průmyslu najdeme řadu zajímavých povolání, která by na první pohled s letectvím vůbec nemusela souviset ... hezký pohled na tato povolání ukazuje seriál České televize Život ve vzduchu.
Námořní doprava
Stejně jako ostatní formy dopravy i zde je patrný nárůst obejmu přepravy především u nákladu.
Současné lodě běžně přesahují délku 300 m, čemuž se museli přizpůsobit přístavy postupnou přestavbou a přesunem z městských zátok, zálivů či ústí na otevřená moře. Opuštěné městké přístavy prochází revitalizací a stávají se z nich moderní přístavy s řadou doprovodných funkcí (nákupní centra, moderní byty…)
Ve struktuře převážených nákladů dominuje ropa a zemní plyn, dále rudy a kontejnerová přeprava.
Největší námořní přístavy se nachází v místech nakládky a vykládky strategických surovin. Podle počtu přeložených tun nákladu je pořadí prvních pěti přístavů takovéto: Rotterdam, Singapore, Shanghai, Honhkong, Nagoya.
S rostoucí velikostí, počtem a stárnutím tankerů (slouží k převozu ropy) stoupá i pravděpodobnost ekologických havárií.
Železnice a silnice
Kontinentální, někdy též pozemní doprava se potýká s řadou problémů. Především jsou to přirozené bariéry – údolí, vodní toky a hory. Tyto je nutné překonávat složitými dopravními stavbami (mosty, tunely, serpentiny…). I přes tyto obtíže je železniční a hlavně silniční síť nejhustší dopravní sítí (nepočítáme stezky pro pěší).
V jednotlivých kontinentech se prosazují páteřní trasy (sever-jih, východ-západ). V EU funguje transevropská síť (TEN) silnic a železnic, které jsou přednostně modernizovány. Sem patří vysokorychlostní železniční tratě (TGV, AVE, ICE) a koridory. Páteří silnic jsou dálnice.
Velkým problémem je přetíženost těchto tras. Jednotlivé státy se snaží přepravu na nich regulovat zavedením mýtného či jiným zpoplatněním.
Každodenní dopravu můžeme rozdělit na individuální a hromadnou. Hromadná je zajišťována dopravními podniky. Některé z nich jsou sdružené do tzv. integrovaných dopravních systémů.
Trendem je bezpečnost, rychlost a ekologická přeprava zboží a především osob.
Velký náklad - žádný problém
Idéální do města :-)
Trošku rušnější křižovatka
Evoluce železnice
Další druhy dopravy
Potrubní, doprava informací (velký rozvoj díky rozvoji internetu, 4G/5G sítím), pásová doprava, pěší, cyklo ...
Nebo také kosmická a tzv. pevná (eskalátor, výtah, travelátor aj.)
Ekologie a Doprava
Každá z dopravních technologií je pro přírodu zátěží. Největší trvalou hrozbou je doprava silniční, následována leteckou a železniční dopravou, na chvostu je doprava námořní (pokud nedojde k další havárii tankeru). Nejekologičtější je proto chodit pěšky :-)
Dopravní stavby
Zapomenout nesmíme také na to, že jednotlivé druhy dopravy řeší odlišně překonávání přírodních překážek. V okolní krajině tak můžeme, v závislosti na složitosti geomorfologie, geologie či rozložení sídel, potkat různé dopravní stavby, o kterých bychom měli mít alespoň základní představu k čemu slouží, kde je najdeme a jakou překážku nejčastěji překonávají.
Víte tedy k čemu slouží: obchvat, zdymadlo, průplav, tunel, most, úvraťové nádraží, přístavní terminál, runway, serpentiny aj.
Mohlo by vás zaujmout ...
10 zajímavých dopravních spojů na světě
Hyperloop
Sci-fi dopravní prostředky
Budoucnost ještě jednou :-)